-
Denetim Yaklaşımımız
Finansal tablo denetimlerinin temel amacı, finansal tablolar üzerinde görüş beyan edebilmek için denetlenen işletmenin iç kontrolü dâhil işletme ve çevresini tanımak suretiyle, hata veya hile kaynaklı “önemli yanlışlık” risklerini belirlemek, değerlendirmek ve böylece “önemli yanlışlık” riski olarak değerlendirilen risklere karşı yapılacak işlerin tasarlanması ve uygulanması için bir dayanak oluşturmaktır.
-
Global Entegrasyon
Grant Thornton Türkiye olarak gücümüzün iki temel bileşeni, ulusal yasa ve mevzuata olan hakimiyetimizin yanı sıra, dünyanın en büyük global denetim ve hizmet ağlarından biri olan Grant Thornton International’ın bir parçası oluşumuz ve bu global gücün sunduğu tüm hizmet kaynaklarına geniş erişimimizdir.
-
Vergi Denetimi (Tam Tasdik) Hizmetleri
Vergi Denetimi (Tam Tasdik) Hizmetleri
-
Vergi Danışmanlığı Hizmetleri
Vergi Danışmanlığı Hizmetleri
-
Vergi Planlaması Hizmetleri
Vergi Planlaması Hizmetleri
-
KDV İadesi Hizmetleri
KDV İadesi Hizmetleri
-
Vergi Eğitimi ve Sirküler
Vergi Eğitimi
-
Diğer Vergi Hizmetleri
Diğer Vergi Hizmetleri
-
Ar-Ge / Tasarım Merkezi Mevzuatı Danışmanlığı
Ar-Ge / Tasarım Merkezi Mevzuatı Danışmanlığı
-
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Mevzuatı Danışmanlığı
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Mevzuatı Danışmanlığı
-
Genel Muhasebe Hizmetleri
Genel Muhasebe Hizmetleri
-
Maliyet Muhasebesi Hizmetleri
Maliyet Muhasebesi Hizmetleri
-
Risk Yönetimi Hizmetleri
Risk Yönetimi Hizmetleri
-
Suistimal İnceleme, Önleme, Hassasiyet, Ticari Uyuşmazlık ve Uyum Hizmetleri
İç Denetim, İç Kontroller ve Suistimal Risk yönetiminin aktif uygulanmasının ve iç kontrol süreçlerinin sıkı takip edilmesinin olası suistimal kayıpları önündeki en önemli koruyucu kalkan olduğuna inanıyoruz.
-
TURQUALITY® ve Yönetim Danışmanlığı Hizmetleri
Turquality® ve Yönetim danışmanlığı hizmetimiz ile büyüme odaklı bir yaklaşımla geleceğinizi şekillendirecek, rekabette öne çıkmanızı sağlayacak fırsatlar yaratıyoruz.
-
Stratejik Yönetim, Strateji Geliştirme ve Stratejik Planlama
İyi tanımlanmış bir stratejik plan olmadan işletme yönetimi yapmak, harita ya da gidilecek hedef belli olmadan yolculuğa çıkmaya benzer.
-
Dijital Strateji ve Dijital Dönüşüm Süreci
Dijitalleşme, bir iş modelini değiştirmek ve yeni gelir ve değer üretme fırsatları sağlamak için dijital teknolojilerin kullanılmasıdır. Dünyamız her zamankinden daha fazla bağlantılı hale geliyor. Milyarlarca akıllı cihaz ve makine, gerçek ve sanal dünyalar arasında bir köprü oluşturarak her geçen gün daha çok miktarda veri üretiyor.
-
Performans İyileştirme ve Değişim Yönetimi
Alanında deneyim ve uzmanlık sahibi danışmanlarımız, benimseme hızını arttıran, riski azaltan ve başarıyı teşvik etmek için performansı yönlendiren insan merkezli, organizasyonel bir değişim yönetimi yaklaşımını başarıyla sunuyor.
-
Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi
Tercih edilen bir işveren olmanız ve günümüz iş dünyasındaki zorlukları aşmanız için yetenek ve performans yönetimi, liderlik, organizasyon ve insan kaynağının yeniden yapılandırılması alanlarında işveren ve çalışan odaklı çözümlere imza atıyoruz.
-
Değer Odaklı Tedarik Zinciri Yönetimi
Değer Odaklı Tedarik Zinciri Yönetimi
-
Şirketlerde Kurumsal ve Yapısal Dönüşüm
Şirketlerde Kurumsal ve Yapısal Dönüşüm
-
Marka Stratejisi Geliştirme, Uluslararası Pazarlama Yönetimi ve Stratejisi
Marka Stratejisi Geliştirme, Uluslararası Pazarlama Yönetimi ve Stratejisi
-
İş Süreçleri Analizi ve Yapılandırma
İş Süreçleri Analizi ve Yapılandırma
-
Ar-Ge/Tasarım Merkezi Kurulumu Danışmanlığı
Ar-Ge/Tasarım Merkezi Kurulumu Danışmanlığı
-
Makro Ekonomik Analiz Danışmanlığı
Makro Ekonomik Analiz Danışmanlığı
-
Kamu Politikaları Danışmanlığı
Kamu Politikaları Danışmanlığı
-
Birleşme ve Satın Alma Hizmetleri
Birleşme ve Satın Alma Hizmetleri
-
Kurumsal Finansman Hizmetleri
Kurumsal Finansman Hizmetleri
-
Robotik Süreç Otomasyonu
Otomasyon yolculuğu şimdiden uzun ve zorlu bir yol kat etti ve Robotic Process Automation (RPA) da bu yolculuğun önemli adımlarından biri haline geldi. Makine öğrenmesi ve yapay zekâ ile birlikte bilişsel otomasyon bizleri çok daha ileri noktalara taşıyacaktır.
-
Değerleme ve Due Diligence Hizmetleri
Şirketlerin finansal gücü ve marka değeri, yeni yatırım kararları alınmasında kullanılan önemli ölçütlerdir. Değerleme ve Due Diligence incelemesi ile hizmet veriyoruz.
-
AEO | YYS Hizmetlerimiz
AEO | YYS Hizmetlerimiz
-
Belgelendirme Hizmetlerimiz
Belgelendirme Hizmetlerimiz
-
Danışmanlık Hizmetlerimiz
Danışmanlık Hizmetlerimiz
-
Dış Ticaret ve Gümrük Departman Kuruluşu
Dış Ticaret ve Gümrük Departman Kuruluşu
-
Dış Ticaret ve Gümrük İşlemlerinde Yolsuzluk Denetimi
Dış Ticaret ve Gümrük İşlemlerinde Yolsuzluk Denetimi
-
Hukuki Danışmanlık Hizmetlerimiz
Hukuki Danışmanlık Hizmetlerimiz
-
Dış Ticaret ve Gümrük Eğitim Hizmetlerimiz
Dış Ticaret ve Gümrük Eğitim Hizmetlerimiz
DİJİTAL HİZMET VERGİSİ MUAFİYET RAPORU NEDİR?
Şükran Uçar,
Grant Thornton Türkiye
Vergi Hizmetleri, Direktör
7 Aralık 2019 tarihinde yayınlanan 7194 sayılı “Dijital Hizmet Vergisi ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile dijital hizmet vergisine ilişkin yasal düzenleme yapılmış, 20 Mart 2020 tarihinde de “Dijital Hizmet Vergisi Uygulama Genel Tebliği yayınlanmıştır. Bu yasal düzenlenmelerle, dijital hizmet vergisinin konusu, mükellefleri ve sorumlusu, muafiyetleri ve istisnaları ile muafiyetin belgelendirilmesine ilişkin usul ve esaslarda belirlenmiştir.
Söz konusu Kanunda, dijital hizmet vergisi kapsamına giren hizmetlere ilişkin, ilgili hesap döneminden önceki hesap döneminde Türkiye’de elde edilen hasılatı 20 milyon Türk lirasından veya dünya genelinde elde edilen hasılatı 750 milyon avrodan veya muadili yabancı para karşılığı Türk lirasından az olanların dijital hizmet vergisinden muaf olacağı belirtilmiştir. Kanun kapsamında belirtilen dijital hizmetleri sunan dijital hizmet sağlayıcılarının, vergiden muaf olduklarını, Türkiye ile birlikte dünya genelinde en az beş ülkede faaliyette bulunan bir bağımsız denetim kuruluşu tarafından uluslararası denetim standartlarına uygun olarak düzenlenecek bağımsız denetim raporuyla, ilgili hesap dönemini takip eden 30 Haziran tarihine kadar tevsik etmeleri zorunludur.
Dijital Hizmet Vergisi ile ilgili yayınlanan tebliğe göre; mükellefin, finansal muhasebe açısından konsolide bir grubun üyesi olması halinde, bu hadlerin uygulanmasında grubun verginin konusuna giren hizmetlere ilişkin elde ettiği toplam hasılat dikkate alınacak olup, Türkiye’de elde edilen hasılatın, dünya genelinde elde edilen hasılata dahil edilerek dünya genelinde hasılat hesaplaması yapılacaktır.
Finansal muhasebe açısından konsolide bir grubun üyesi olunup olunmadığı ile gruba dahil olan diğer üyeler; dijital hizmet sağlayıcısının Türkiye’de vergi mükellefiyetinin bulunması halinde Türkiye Finansal Raporlama Standartlarına göre, Türkiye’de mükellefiyetinin bulunmaması halinde ise Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına göre tespit olunacaktır.
Konsolide finansal tabloların hazırlanması ve sunumuna ilişkin esaslar Uluslararası Finansal Raporlama Standartları (UFRS 10) ve onun bire bir tercümesi Türkiye Finansal Raporlama Standartları (TFRS 10) standardında belirlenmiştir.
TFRS 10 konsolidasyon için “kontrol” kavramını esas almaktadır. Ana ortaklığın bağlı ortaklık üzerinde kontrol gücüne sahip olması yani bağlı ortaklığın faaliyet ve finansal politikalarını yönetme gücünün olması ya da bağlı ortaklığın faaliyet ve finansal politikaları belirleme gücüne sahip olması konsolidasyon gerekliliği için temel koşul alınmaktadır.
Ancak dijital hizmet vergisi kapsamına Google, Apple, Youtube, Amazon, Netflix, Facebook vb. gibi dünya devi teknoloji şirketleri girmektedir. Hem Kanun hem de Dijital Hizmet Vergisi Uygulama Genel Tebliği’nde finansal muhasebe açısından konsolide bir grubun üyesi olması halinde, vergi kapsamında belirlen hadlerin uygulanmasında grubun verginin konusuna giren hizmetlere ilişkin elde ettiği toplam hasılat dikkate alınacağı belirtilmiş olmasına rağmen hasılat tespitinin hangi kurallara göre yapılacağı net bir şekilde açıklanmamıştır. Şöyle ki dünya devi şirketlerin konsolidasyonu bölgesel yapılabildiği gibi bazı durumlarda da global bazda konsolidasyon yapılabilmektedir.
TRFS 10 konsolidasyon kapsamında yatırım işletmesini de tanımlamakta ve yatırım işletmesinin belirli bağlı ortaklıklarının konsolide edilmesine ilişkin istisnaları da açıklamaktadır. Buna göre yatırım işletmesi;
(a) Yatırım yönetimi hizmeti sunmak amacıyla bir veya birden fazla yatırımcıdan fon elde eden,
(b) Yatırımcısına veya yatırımcılarına, iş amacının fonları yalnızca sermaye kazancı veya yatırım geliri ya da her ikisini birden elde etmek üzere yatırım yapmak olduğunu taahhüt eden ve
(c) Yatırımlarının tamamının (veya tamamına yakınının) performansını gerçeğe uygun değer esası üzerinden ölçen ve değerleyen işletmedir. (TFRS 10: Paragraf 27). 32’nci paragrafta belirtilen istisnai durum dışında, yatırım işletmesi bağlı ortaklıklarını konsolide etmez (TFRS 10: Paragraf 31)
TFRS 10 kapsamında yatırım şirketine ilişkin tanıma ve konsolide edilmesine ilişkin istisnalara yer verilmiştir ancak vergi kanunlarında yatırım işletmesine ilişkin tanım mevcut değildir. Kapsama giren mükelleflerin yükümlülüklerini doğru bir şekilde yerine getirebilmeleri için dijital hizmet vergisi kapsamında konsolide hasılatın tespitinin kapsama giren mükelleflerin özel durumları da dikkate alınarak Kanun ve Tebliğ’de gerekli düzenleme ve açıklamalara yer vermeleri uygun olacaktır.
Dijital Hizmet Vergisi Muafiyet Raporunun İçeriği Nedir?
Dijital Hizmet Vergisi muafiyet raporunun asgari aşağıdaki bilgileri içermesi gerekmektedir.
- Unvan, iletişim (adres, telefon, e-mail ve benzeri) ve ortaklık bilgileri ile faaliyetlerine ilişkin bilgileri,
- Dijital hizmetleri sunduğu alan adları ve IP adreslerini,
- Varsa Türkiye’deki yetkili temsilcisine ilişkin bilgileri (unvan ve iletişim),
- Verginin konusuna giren hizmet türleri itibarıyla Türkiye’de elde edilen hasılat tutarını,
- Verginin konusuna giren hizmet türleri itibarıyla dünya genelinde elde edilen hasılat tutarını,
- Kanun kapsamındaki muafiyet durumuna ilişkin değerlendirmeyi, içermesi gerekir.
Muafiyet raporunun, ilgili hesap dönemini takip eden 30 Haziran tarihine kadar, dijital hizmet sağlayıcısı tarafından www.digitalservice.gib.gov.tr adresine elektronik olarak yüklenmesi zorunludur. Raporun belirtilen süre ve şekilde yüklenmemesi halinde, dijital hizmet sağlayıcısına (varsa Türkiye’deki yetkili temsilcisine) 30 günlük ek süre verilir. Bu süre içerisinde de belgelendirme yükümlülüklerinin tam ve zamanında doğru olarak yerine getirilmemesi veya dijital hizmet muafiyet raporunun belgelendirme yükümlülüğü kapsamında ibraz edilmemesi halinde, muafiyetten yararlanılamaz.
Türkiye’de dijital hizmet sağlayıcı olarak hizmet veren uluslararası şirketlerin, dünya genelinde ve Türkiye’de dijital vergisi kapsamına giren konsolide hasılatlarının tespiti için bu hususa özel uluslararası denetim firmalarının hazırladığı denetim raporlarının temin edilmesi gerekmektedir. Kapsama giren şirketlerin global bağımsız denetçilerinden konsolide hasılata ilişkin raporların istenilen kapsamda temin edilmesi oldukça zaman alan bir süreç olduğundan Kanunda bildirim ve belgeme yükümlülüğü için belirlenen sürelere uyum konusunda mükellefler sıkıntı yaşamaktadırlar. Bu nedenle hem bildirim ve tanınan ek sürelere ilişkin yeni bir düzenleme yapılması hem de hasılatın tespitine yönelik konsolide bağımsız denetim raporlarının temininde yaşanan sıkıntı ve imkansızlıklar da göz önüne alınarak konsolidasyona ilişkin mali idare tarafından da bir net açıklama yapılması yerinde olacaktır.