-
Denetim Yaklaşımımız
Finansal tablo denetimlerinin temel amacı, finansal tablolar üzerinde görüş beyan edebilmek için denetlenen işletmenin iç kontrolü dâhil işletme ve çevresini tanımak suretiyle, hata veya hile kaynaklı “önemli yanlışlık” risklerini belirlemek, değerlendirmek ve böylece “önemli yanlışlık” riski olarak değerlendirilen risklere karşı yapılacak işlerin tasarlanması ve uygulanması için bir dayanak oluşturmaktır.
-
Global Entegrasyon
Grant Thornton Türkiye olarak gücümüzün iki temel bileşeni, ulusal yasa ve mevzuata olan hakimiyetimizin yanı sıra, dünyanın en büyük global denetim ve hizmet ağlarından biri olan Grant Thornton International’ın bir parçası oluşumuz ve bu global gücün sunduğu tüm hizmet kaynaklarına geniş erişimimizdir.
-
Vergi Denetimi (Tam Tasdik) Hizmetleri
Vergi Denetimi (Tam Tasdik) Hizmetleri
-
Vergi Danışmanlığı Hizmetleri
Vergi Danışmanlığı Hizmetleri
-
Vergi Planlaması Hizmetleri
Vergi Planlaması Hizmetleri
-
KDV İadesi Hizmetleri
KDV İadesi Hizmetleri
-
Vergi Eğitimi ve Sirküler
Vergi Eğitimi
-
Diğer Vergi Hizmetleri
Diğer Vergi Hizmetleri
-
Ar-Ge / Tasarım Merkezi Mevzuatı Danışmanlığı
Ar-Ge / Tasarım Merkezi Mevzuatı Danışmanlığı
-
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Mevzuatı Danışmanlığı
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Mevzuatı Danışmanlığı
-
Genel Muhasebe Hizmetleri
Genel Muhasebe Hizmetleri
-
Maliyet Muhasebesi Hizmetleri
Maliyet Muhasebesi Hizmetleri
-
Risk Yönetimi Hizmetleri
Risk Yönetimi Hizmetleri
-
Suistimal İnceleme, Önleme, Hassasiyet, Ticari Uyuşmazlık ve Uyum Hizmetleri
İç Denetim, İç Kontroller ve Suistimal Risk yönetiminin aktif uygulanmasının ve iç kontrol süreçlerinin sıkı takip edilmesinin olası suistimal kayıpları önündeki en önemli koruyucu kalkan olduğuna inanıyoruz.
-
TURQUALITY® ve Yönetim Danışmanlığı Hizmetleri
Turquality® ve Yönetim danışmanlığı hizmetimiz ile büyüme odaklı bir yaklaşımla geleceğinizi şekillendirecek, rekabette öne çıkmanızı sağlayacak fırsatlar yaratıyoruz.
-
Stratejik Yönetim, Strateji Geliştirme ve Stratejik Planlama
İyi tanımlanmış bir stratejik plan olmadan işletme yönetimi yapmak, harita ya da gidilecek hedef belli olmadan yolculuğa çıkmaya benzer.
-
Dijital Strateji ve Dijital Dönüşüm Süreci
Dijitalleşme, bir iş modelini değiştirmek ve yeni gelir ve değer üretme fırsatları sağlamak için dijital teknolojilerin kullanılmasıdır. Dünyamız her zamankinden daha fazla bağlantılı hale geliyor. Milyarlarca akıllı cihaz ve makine, gerçek ve sanal dünyalar arasında bir köprü oluşturarak her geçen gün daha çok miktarda veri üretiyor.
-
Performans İyileştirme ve Değişim Yönetimi
Alanında deneyim ve uzmanlık sahibi danışmanlarımız, benimseme hızını arttıran, riski azaltan ve başarıyı teşvik etmek için performansı yönlendiren insan merkezli, organizasyonel bir değişim yönetimi yaklaşımını başarıyla sunuyor.
-
Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi
Tercih edilen bir işveren olmanız ve günümüz iş dünyasındaki zorlukları aşmanız için yetenek ve performans yönetimi, liderlik, organizasyon ve insan kaynağının yeniden yapılandırılması alanlarında işveren ve çalışan odaklı çözümlere imza atıyoruz.
-
Değer Odaklı Tedarik Zinciri Yönetimi
Değer Odaklı Tedarik Zinciri Yönetimi
-
Şirketlerde Kurumsal ve Yapısal Dönüşüm
Şirketlerde Kurumsal ve Yapısal Dönüşüm
-
Marka Stratejisi Geliştirme, Uluslararası Pazarlama Yönetimi ve Stratejisi
Marka Stratejisi Geliştirme, Uluslararası Pazarlama Yönetimi ve Stratejisi
-
İş Süreçleri Analizi ve Yapılandırma
İş Süreçleri Analizi ve Yapılandırma
-
Ar-Ge/Tasarım Merkezi Kurulumu Danışmanlığı
Ar-Ge/Tasarım Merkezi Kurulumu Danışmanlığı
-
Makro Ekonomik Analiz Danışmanlığı
Makro Ekonomik Analiz Danışmanlığı
-
Kamu Politikaları Danışmanlığı
Kamu Politikaları Danışmanlığı
-
Birleşme ve Satın Alma Hizmetleri
Birleşme ve Satın Alma Hizmetleri
-
Kurumsal Finansman Hizmetleri
Kurumsal Finansman Hizmetleri
-
Robotik Süreç Otomasyonu
Otomasyon yolculuğu şimdiden uzun ve zorlu bir yol kat etti ve Robotic Process Automation (RPA) da bu yolculuğun önemli adımlarından biri haline geldi. Makine öğrenmesi ve yapay zekâ ile birlikte bilişsel otomasyon bizleri çok daha ileri noktalara taşıyacaktır.
-
Değerleme ve Due Diligence Hizmetleri
Şirketlerin finansal gücü ve marka değeri, yeni yatırım kararları alınmasında kullanılan önemli ölçütlerdir. Değerleme ve Due Diligence incelemesi ile hizmet veriyoruz.
-
AEO | YYS Hizmetlerimiz
AEO | YYS Hizmetlerimiz
-
Belgelendirme Hizmetlerimiz
Belgelendirme Hizmetlerimiz
-
Danışmanlık Hizmetlerimiz
Danışmanlık Hizmetlerimiz
-
Dış Ticaret ve Gümrük Departman Kuruluşu
Dış Ticaret ve Gümrük Departman Kuruluşu
-
Dış Ticaret ve Gümrük İşlemlerinde Yolsuzluk Denetimi
Dış Ticaret ve Gümrük İşlemlerinde Yolsuzluk Denetimi
-
Hukuki Danışmanlık Hizmetlerimiz
Hukuki Danışmanlık Hizmetlerimiz
-
Dış Ticaret ve Gümrük Eğitim Hizmetlerimiz
Dış Ticaret ve Gümrük Eğitim Hizmetlerimiz
Örtülü Sermayeden Doğan Kanunen Kabul Edilmeyen Giderlerin 2024 Dönemi Enflasyon Düzeltmesine Etkisi
Bildiğiniz üzere 31.12.2023 tarihli enflasyon düzeltme işlemi, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 298/A maddesi ile 555 no.lu VUK Genel Tebliği ve 165 no.lu VUK Sirküleri ışığında tamamlanmıştır. Aynı tebliğlerde 2024 hesap dönemi ve sonrasında enflasyon düzeltmesi şartlarının gerçekleşmesi halinde nasıl yapılacağı konusunda açıklamalara yer verilmiştir. 30 Nisan 2024 tarihli ve 32532 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 560 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 2024 hesap döneminin birinci geçici vergi döneminde enflasyon düzeltmesi yapılmaması düzenlenmiştir. Herhangi bir değişiklik olmaması halinde ikinci geçici vergi döneminde enflasyon düzeltmesi yapılacaktır. Yapılacak bu enflasyon düzeltmesi ile ilgili olarak dikkatinizi çekmek istediğimiz önemli noktalardan birisi olan örtülü sermaye müessesesi ile enflasyon düzeltmesi etkisi bu yazıda irdelenecektir.
2024 döneminde enflasyon düzeltmesi uygulamasının mükelleflere ilave vergiye sebep olacağı tartışılmaktadır. Özkaynakları güçlü olan, kronik zararı olmayan firmalarda enflasyon düzeltmesi karının oluşmadığı görülmektedir. Örneğin, stokların düzeltilmesi halinde 698 Enflasyon Düzeltme Hesabı alacak çalışacak ve bu düzeltmenin sonucu 648 Enflasyon Düzeltmesi Karları hesabına ve dolayısıyla gelir hesaplarına pozitif bir etki sağlayacaktır. 31.12.2023 tarihinde enflasyon düzeltmesine tabi olan stoklar satıldığında, Satılan Malın Maliyeti tutarı (eğer zararına satış yok ise) gelir tablosunda negatif etki yaratacaktır. Aynı mekanizma, amortismana tabi sabit kıymetlerin düzeltilmesi ile amortisman giderlerinin düzeltme sonrası yüksek ayrılması ile açıklanmaktadır. Yine özkaynakları güçlü olan firmalarda, 698 Enflasyon Düzeltme Hesabı borç çalışacak ve gelir tablosunda gider etkisi yaratacaktır.
Bilindiği üzere Örtülü Sermaye müessesesi, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 12. maddesinde düzenlenmiştir. İlgili kanun maddesinin birinci fıkrasında yer alan “(1) Kurumların, ortaklarından veya ortaklarla ilişkili olan kişilerden doğrudan veya dolaylı olarak temin ederek işletmede kullandıkları borçların, hesap dönemi içinde herhangi bir tarihte kurumun öz sermayesinin üç katını aşan kısmı, ilgili hesap dönemi için örtülü sermaye sayılır.” açıklamalarına yer verilmiş. Aynı kanunun 11. maddesinin 1. fıkrasının b bendinde belirtilen “Örtülü sermaye üzerinden ödenen veya hesaplanan faiz, kur farkları ve benzeri giderler.” olarak açıklanmaktadır. Öncelikle 2024 hesap döneminde özkaynak kalemini enflasyon düzeltme sonrası olarak dikkate almaktayız. Şimdi ise enflasyon düzeltmesi ile Örtülü sermayeden kaynaklanan Kanunen Kabul Edilmeyen Gider konusunu inceleyelim. Örtülü sermayeden doğan Kanunen Kabul Edilmeyen Giderlerin 2024 dönemi enflasyon düzeltmesine etkisi olmadığı düşünülse de detaylı irdelendiğinde örtülü sermayeden kaynaklı Kanunen Kabul Edilmeyen Gideri yüksek olan firmaların bu durumdan olumsuz etkilendiği görülmektedir. Kısa bir örnek ile konuyu açıklamaya çalışırsak; İngiltere merkezli X firması Türkiye’de kurulmuş ve faaliyetlerin sonucu yurtdışından almış olduğu dövizli borç sebebiyle ticari zarar oluşmuştur. Firmanın özkaynak yapısı güçlü olmadığı için (özkaynağı negatifse) tüm finansman giderleri ile kur farkı zararları Kanunen Kabul Edilmeyen Gider olarak dikkate alınmaktadır. Bu durumda özkaynak kalemleri kontrol edildiğinde yüksek bakiyeli 580 Geçmiş Yıl Zararları hesabı ve KKEG sebebiyle indirilemeyen geçmiş yıllar zararı bulunmaktadır. Her ne kadar 31.12.2023 tarihli enflasyon düzeltmesinde 570 Geçmiş Yıllar Karları-580 Geçmiş Yıllar Zararları-590 Dönem Net Karı-591 Dönem Net Zararı hesapları düzeltmeye tabi tutulmasa da, 555 no.lu tebliğin 41. maddesinde açıklandığı üzere, 2024 ve ilerleyen hesap dönemlerinde bu hesaplar düzeltmeye tabi tutulacaktır. Bu durumda firmanın güçlü olmayan özkaynak yapısı ve yüksek tutarda 580 Geçmiş Yıllar Zararları karşımıza çıkacaktır. 2024 döneminde 580 Geçmiş Yıllar Zararları hesap bakiyesinin düzeltmeye tabi tutulması halinde, 648 Enflasyon Düzeltme Karları hesabına yüksek tutarda pozitif etki yapacak ve indirilebilir geçmiş yıllar zararı Kanunen Kabul Edilmeyen Gider sebebiyle olmayacağından, firmada hiçbir faaliyet olmasa dahi, yüksek bir vergi etkisi olacaktır.
30.06.2024 tarihli Özkaynak Tablosu
|
30.06.2024 tarihli Taşıma Katsayısı |
Düzeltme Sonrası Bakiye |
Düzeltme Farkı |
||
Sermaye | 50.000,00 | 1,19493 | 59.746,50 | 9.746,50 | (+) |
Sermaye Düzeltme Olumlu Farkları | 500.000,00 | 1,19493 | 597.465,00 | 97.465,00 | (+) |
Geçmiş Yıllar Zararları (-) | 20.000.000,00 | 1,19493 | 23.898.600,00 | 3.898.600,00 | (-) |
648 Enflasyon Düzeltme Karları | 3.791.388,50 | ||||
Sonuç olarak, özkaynak yapısı güçlü olmayan ve örtülü sermayeden doğan "Kanunen Kabul Edilmeyen Giderleri"olan firmalarda yüksek bir vergi ödemek zorunda kalacaktır. Bu durumun önüne, 30.06.2024 tarihi itibariyle geçmek artık mümkün olmayacağından ileriki dönemler için özkaynak yapısının güçlendirilmesi Kurumlar Vergisi yükünü hafifletmek noktasında faydalı olacaktır.